چهارشنبه

بختک.24 اذر

چند روز بود کسر خواب داشتم..دیشب تجربه وحشتناکی  داشتم.خیلی خسته بودم.همچین که خوابم برد با یه صدای مهیبی بیدار شدم.
بدنم اونقدر سنگین شده بود که  اصلا توان نداشتم  تکونش بدم.مثل آدمهای فلج شده بودم و قادر به هیچ حرکتی نبودم..کاملا هوشیار بودم ..
نمیدونم چقدر زمان برد. .بعد ازخلاص شدن از این حالت فکر میکردم اگر دوباره چشمام رو ببندم بازم همین اتفاق میفته.انقدر خسته بودم که خیلی سریع دوباره خوابم برد.اون لحظه فقط همین به ذهنم خطور کرد که از حالت طاق باز به پهلو بخوابم... از قضا همون دیروز در مورد عدم  به پشت خوابیدن و سکته کردن در این حالت تو اینترنت خونده بودم.الانم در مورد بختک اینا رو فهمیدم.

بختك با چه علائمی قابل شناسایی است؟

به طور كلی بختك یا فلج خواب دارای دو دسته علائم است كه ممكن است به تنهایی یا تركیبی از هر دو، در فرد دیده شود:
فلج اندام‌ها:
این مرحله هنگام بیدار شدن از خواب یا مدت كوتاهی پیش از به خواب رفتن رخ دهد. در این حالت فلج یك بخش یا تمام اندام‌ها شامل بازوها، پاها و كل بدن اتفاق می‌افتد و فرد قادر به حركت آنها نیست، نمی‌تواند صحبت كند و تنها كنترل كمی در خصوص تنفس و پلك زدن خود دارد.
این فلج همانند فلجی است كه در هنگام دیدن رویا رخ می‌دهد. به طوری كه مغز برای جلوگیری از افزایش بروز هیجانات در هنگام رویا، ماهیچه‌ها را از كار می‌اندازد و تنها بخش‌هایی از بدن طی دیدن رویا حركت می‌كند.
به دنبال این فلج، فرد احساس سنگینی روی قفسه سینه خود می‌كند، به طوری كه نمی‌تواند به درستی نفس بكشد.
علائم توهمی:
این مرحله شامل دیدن یا شنیدن تصاویر و صداهایی طی فلج اندام‌هاست. به‌گونه‌ای كه فرد فكر می‌كند كسی كنارش ایستاده یا صدای عجیبی می‌شنود. دیدن سایه افراد، تجربه خروج از بدن، احساس شناور بودن در هوا، شنیدن گام‌هایی كه نزدیك می‌شوند هم از علائم توهم‌گونه است.
در این دسته معمولا توهمات شنیداری از همه شایع‌تر است. افراد معمولا از شنیدن صداهای خراشیدن چیزی، خندیدن، تراشیدن، وزوز، زنگ زدن و صداهای مختلف سخن می گویند كه بسیار واقعی به نظر می‌رسند.
) کساني که به طور طاق باز و به پشت مي خوابند، بيشتر به فلج خواب دچار مي شوند. 2) برنامه ي خواب نامنظم و محروميت از خواب
3) افزايش استرس و اضطراب
4) تغييرات ناگهاني در سبک و يا محيط زندگي
5) مصرف قرص هاي خواب آور و آنتي هيستامين ها

چگونه هنگام احساس فلج شدن بدن، خود را از اين وضعيت هراس آور خلاصي بخشيد:

1) سعي کنيد انگشتان دست يا پاي خود را تکان دهيد.
2) چشمان خود را به شدت تکان دهيد و به دنبال آن پلک ها و سر خود را.
3) سعي کنيد وضعيت خروج از بدن را در خودتان القا کنيد.

درمان فلج خواب:

فلج خواب يک اختلال خواب بي خطر است. تنها با رعايت اصول بهداشت خواب، خودداري از طاق باز خوابيدن و کاهش استرس ها و ترس ها مي توان تکرار آن را به حداقل رساند.
افرادي که هفته اي يک بار به فلج خواب دچار مي شوند، لازم است تحت درمان دارويي (مصرف ضد افسردگي ها) قرار بگيرند. 
************
یه سر به این سایت بزنید .مدیر این وبلاگ طرح جالبی داده که هر کسی و در هر سنی به محض بیدار شدن از خواب صبح یه عکس از خودش بگیره وبرای این وبلاگ بفرسته.به عکسها نگاه کنید.بعضی هاشون خیلی درب وداغونن وبعضی ها به نسبت چه صاف و مرتب ازخواب بیدار میشن.

۷ نظر:

  1. سلام عزیزم ولی من یه چیزای دیگه ای هم در مورد بختک شنیدم و اونم اینه که این بختک نیست در واقع جن هست که بر آدم غلبه میکنه و تنها راه نجات از اون اینه که قبل از خواب آیهالکرسی بخونیم ذکر کنیم و اینکه سعی کنیم شبها حتما با وضو بخوابیم

    پاسخحذف
  2. سلام خانمی اون موضوع متاسفانه هنوز عملی نشده اگر خبری بود حتما خبرتون میکنم و توی یه پست رمز دار تو وبلاگم میزارم و رمزش رو براتون میفرستمراستی در مورد ژله هم باید بگم که باید بعد از اینکه تخم مرغها رو خالی کردی پوستش رو کاملا با آب سرد و صابون بشوری و بزاری کاملا خشک بشه و بعد ژله بریزی توش اینجوری بوی تخم مرغ نمیده

    پاسخحذف
  3. درود به شما.
    یه تجربه مشابه این مسئله هم من داشتم چند بار. فکر میکردم روح داره از بدنم جدا میشه و یه طوری میشد که اون لحظات آخر دیگه دوام نمیاوردم و در حالی که میدونستم الان خوابم از خواب بیدار میشدم. همین چند هفته قبل یه بار دیگه این تجربه آمد سراغم. بعدش که بیدار شدم ناراحت شدم که چرا نگذاشتم تا آخرش بره ببینم چی میشه. یه چند تا نفس عمیق کشیدم و دوباره خوابیدم و اتفاقا دوباره اون طوری شدم. دیگه این بار با اینکه خیلی هم وحشت کرده بودم گفتم بگذار بره تا آخر ببینیم چی میشه. بلکم مردیم یه تجربه جالب در این زمینه به دست آوردیم (البته آخرین تجربه) که متاسفانه منجر به مرگ نشد و با یه شوک شدید به پاهام از خواب بیدار شدم و دیگه هر چی خوابیدم اتفاق نیافتاد. به نظرم ترس تو این موارد کار رو خراب میکنه و احساس اینکه دارید سکته میکنید یا احتمال فوت یا خروج روح از بدن هست که احتمالا باعث میشه واقعا این اتفاق بیافته.
    شما که ورزشکارید دیگه نباید غم این چیزا رو داشته باشید.......
    به هر حال امیدوارم که شما و خانواده محترم در صحت و سلامت باشید همیشه.
    اون خانوم هم که در زمینه بختک بالا نوشتن باید عرض کنم همگی اختلالات داخلی بدن انسان هست و چیزی به اسم جن یا بختک وجود خارجی نداره...... نظر شخصی هست البته ها. برقرار باشید و بردوام

    پاسخحذف
  4. آریا۰۷:۰۳

    البته لابد می دونی که قدیمیا در مورد بختک یه نظر دیگه داشتن.

    این وبلاگ صبح شو، بعضی از عکسا کاملا مشخصه که طرف با هوشیاری کامل و آرایش مورد نظرش عکس گرفته.
    یعنی ایرانیا تو هیچی نمی تونن صاف و صادق باشن.

    پاسخحذف
  5. البته لابد می دونی که قدیمیا در مورد بختک یه نظر دیگه داشتن.

    این وبلاگ صبح شو، بعضی از عکسا کاملا مشخصه که طرف با هوشیاری کامل و آرایش مورد نظرش عکس گرفته.
    یعنی ایرانیا تو هیچی نمی تونن صاف و صادق باشن.

    یوزر و پس بلاگرمو فراموش کرده بودم، دینم در اومد تا پیداش کردم.

    پاسخحذف
  6. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف
  7. سلام خانوم حال شما؟
    مطلب جالبی بود.انسان همیشه برای چیزایی که علمی نسبت بشون نداشته داستان و افسانه ساخته یا به ماورا الطبیعه ربطش داده.من بارها این اتفاق برام رخ داده بود ولی هرگز این فکر به ذهنم خطور نکرد که میشه اسمشو بختک گذاشت!یعنی این همون بختکیه که مردم میگن؟جالبه ها!
    به هر حال از این به بعد بهتر میدونم با این به اصطلاح بختک چطور برخورد کنم.ممنون
    در ضمن ما هنوز مشتاق دیداریم خانوم.
    ما رو مادرجونمون حساسیما!نشنویم کسی متلک گفته باشه بشون!شب یلدا یه تدارکاتی دیدم و یه مجلس کوچولوی دو نفره داشتیم.اتفاقا عکسم گرفتیم ولی قابل گذاشتن تو وبلاگ نبود!موفق باشید

    پاسخحذف